Spektakl "Kłamstwo" na deskach sceny Kina Forum

11 października

godz. 19.00

 

Niesamowite i przenikliwe, a przy tym, o zgrozo, zabawne studium, właśnie... Kłamstwa. Florian Zeller, francuski dramaturg zdążył już przyzwyczaić swoich widzów do ostrej jazdy i bolesnego telemarku, porusza się z gracją baletnicy i precyzją chirurga w meandrach i zakamarkach ludzkich umysłów. Dwie pary małżeńskie, dwie pary przyjaciół, dwie pary kochanków, a ich nadal tylko czworo, jak to jest możliwe? Wszystkiego dowiecie się Państwo podczas spektaklu "Kłamstwo"! Metaforycznie udało się w spektaklu połączyć Bergmanowskie sceny z życia małżeńskiego z kilkoma komediami Woody'ego Allena. Oczywiście sztuka nie jest jedynie słowną ekwilibrystyką, zawiera również racjonalny, ale i filozoficzny podtekst. Francuski dramaturg Florian Zeller spróbował kłamstwo zweryfikować w warunkach scenicznych. Udało mu się to na tyle, że w całej Europie widzowie podczas przedstawień spadają z krzeseł z rozbawienia, za chwilę wracają na miejsca dyskretnie zerkając wokół i szukając wsparcia i zrozumienia u innych kobiet i mężczyzn. Niech to uświadomi siłę rażenia tego tekstu. Reżyser przedstawienia, Wojciech Malajkat, zdradza: "Przeraża nas to, jak można wygodnie żyć w związku, jednocześnie nie wiedząc nic o sobie nawzajem?". Producent spektaklu, Piotr Szwedes, zastrzega jednak: "Warto to zobaczyć, oczywiście, nie po to, aby dowiedzieć się, jak skutecznie oszukać partnera lub partnerkę. Nie traktujcie tego, jako spektaklu instruktażowego. O nie! Warto, ponieważ, jak w soczewce skupimy dwa dni Waszego życia w dwóch godzinnych aktach. Rozbierzemy was na części pierwsze, a czy dacie się złożyć? To już zostawiamy Wam. To nie tylko komedia, ale i bardzo cenny przekaz".

Reżyseria: Wojciech Malajkat Obsada wymienna: Joanna Liszowska, Izabela Kuna, Milena Suszyńska, Mikołaj Roznerski, Sambor Czarnota, Piotr Szwedes, Adriana Kalska

11 października, godz.19.00 Sala Forum. Bilety w cenie 90 zł do nabycia w kasie Kina Forum, rezerwacja www.kino.boleslawiec.pl lub pod numerem telefonu 75 645 32 92 

 

  • a2

Sunrise, czyli Shandy & Eva w Bolesławcu!

W poniedziałkowy wieczór na scenie Centrum Integracji Kulturalnej „Orzeł” odbył się klimatyczny koncert duetu Shandy & Eva. Wokalistki zabrały widzów w podróż w klimacie pop/Singer-songwriter. Była to jedna z niepowtarzalnych okazji aby posłuchać utalentowanej mieszkanki karaibskiej wyspy Curacao - Shandy (vocal i instrumenty perkusyjne) oraz hipnotyzującej swoim głosem Ewy Żmijewskiej. Zbieżność nazwisk nie jest przypadkowa – wokalistka jest córką Artura Żmijewskiego, a na co dzień mieszka w Kalifornii, gdzie ukończyła studia muzyczne. Artystki poznały się na studiach w Los Angeles College of Music, gdzie obydwie zdobyły Associate of Arts Diploma na wydziale wokalu. Od tamtego czasu razem jeżdżą po świecie, koncertując w miejscach przyjaznych muzyce.
Na bolesławieckiej scenie wokalistkom towarzyszyli: Tomasz Krawczyk (gitara) i Maciej Szczeciński (gitara basowa). Już niebawem cały koncert będą mogli Państwo obejrzeć na naszym kanale YouTube.

 

 

  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

ZAKOŃCZYŁ SIĘ 54. MIĘDZYNARODOWY PLENER CERAMICZNO-RZEŹBIARSKI

W sobotę, 25 sierpnia w Galerii „mała Biała” odbył się wernisaż kończący 54. Międzynarodowy Plener Ceramiczno-Rzeźbiarski w Bolesławcu. 

Plenerowicze swoje prace tworzyli w trzech bolesławieckich zakładach: „Ceramika Artystyczna” Spółdzielnia Rękodzieła Artystycznego, Fabryka Naczyń Kamionkowych „Manufaktura” Sp. J. Smoleński & Zwierz, a także Zakłady Ceramiczne „BOLESŁAWIEC” Sp. z o.o. Dodatkowym miejscem pracy były pracownie Bolesławieckiego Ośrodka Kultury – Międzynarodowego Centrum Ceramiki. 

Prace artystów 54. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego w Bolesławcu można oglądać w galerii „mała Biała” do końca września.

Artyści 54. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego w Bolesławcu: 

Roberta-Lady ITaly Barlati/Włochy

Ruty Benjamini/Izrael - Wielka Brytania 

Aneta Brudkowska/Polska - Wielka Brytania

Stanisław Brach/Polska 

Rozalina Busel/Białoruś

Sarban Chowdhury/Indie

Katarzyna Anna Chrzanowska/Polska - Norwegia

Michał Gdak/Polska 

Mateusz Grobelny/Polska 

Dorota Grześkiewicz/Polska

Kazimierz Kalkowski/Polska

Barbara Licha/Polska – Australia

Bolesławiecki plener, to najstarsze tego typu wydarzenie w Polsce. Skutecznie promuje dorobek wybitnych artystów ceramików-rzeźbiarzy z kraju i zagranicy. Jego organizatorem jest Bolesławiecki Ośrodek Kultury – Międzynarodowe Centrum Ceramiki oraz Gmina Miejska Bolesławiec.

 

  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

WRATISLAVIA CANTANS im. Andrzeja Markowskiego

10 września 2018 /poniedziałek/ godz. 19:00

Sen Scypiona

Bolesławieka Bazylika Maryjna, ul. Kościelna 3

 

plakatmaly

 

Wykonawcy:

Jarosław Thiel – dyrygent
Lydia Teuscher, Isabel Schicketanz – soprany
Franziska Gottwald, Julia Böhme – alty
Sebastian Kohlhepp – tenor
Martin Schicketanz – bas   
Wrocławska Orkiestra Barokowa

Program:

Johann Adolf Hasse Il sogno di Scipione                       
***                           
Johann Sebastian Bach Laßt uns sorgen, laßt uns wachen – kantata BWV 213   

Czas trwania koncertu: [110']

Jarosław Thiel / fot. Łukasz Rajchert

Sen Scypiona Johanna Adolfa Hassego to opera o fabule ujętej w ciekawą formułę snu. Dzieło wykonają rewelacyjni niemieccy soliści oraz grająca na instrumentach historycznych Wrocławska Orkiestra Barokowa pod batutą Jarosława Thiela.

Tytułowy bohater to autentyczny rzymski generał z II wieku p.n.e. We śnie ukazują mu się boginie szczęścia (Fortuna) i stałości (Constanza) – żądają od niego natychmiastowej decyzji, za którą z nich chce w życiu podążać. Pojawiają się też przodkowie bohatera, by pouczyć go o nieśmiertelności duszy i nagrodzie dla dobrych ludzi po śmierci oraz o znikomości rzeczy ziemskich. Treść dzieła, za którą odpowiada największy librecista w historii, Pietro Metastasio, została zaczerpnięta z rozprawy O rzeczypospolitej starożytnego mówcy i filozofa Cycerona, w której autor starał się stworzyć portret idealnego władcy. W opowiadaniu o śnie Scypiona zawarł pouczenie o tym, że rządzący powinni oprzeć się pokusie dążenia do własnych przyjemności i postępować rozważnie, zawsze na pierwszym miejscu stawiając dobro państwa.

Opera miała swoją premierę w Warszawie. Gdy tron polski objęli znani z zamiłowania do sztuki, w tym opery, elektorzy sascy, w Ogrodzie Saskim wzniesiono wolno stojący teatr publiczny, wzorowany na drezdeńskim Opernhaus, na ponad 500 miejsc. Został on nazywany przez Polaków Operalnią. Był to teatr dworski, dostępny jednak dla publiczności spoza otoczenia króla. Życie operowe rozwijało się szczególnie w trakcie tzw. wojny siedmioletniej, kiedy August III musiał przenieść się wraz z dworem z Drezna do Warszawy. Jego etatowy kompozytor Johann Adolf Hasse wyjechał wówczas do Włoch, jednak bywał w Polsce, aby nadzorować wystawienia swych dzieł. Na pewien czas Warszawa przejęła operową świetność stolicy Saksonii: przedstawienia były liczne, trwały po kilka godzin, towarzyszył im balet, na każdy spektakl wydawano po kilkaset darmowych biletów. Wystawiano głównie dzieła ogromnie popularnego wówczas Hassego, kompozytora, śpiewaka i nauczyciela, a prywatnie przyjaciela Metastasia.

Świecka kantata Johanna Sebastiana Bacha ma treść bardzo podobną do Snu Scypiona. W opartej na opowiadaniu Prodikosa z Keos przypowieści młody Herkules na rozstajnym drogach spotyka personifikacje Cnoty i Pożądania, a heros musi dokonać wyboru, co uczyni w życiu nadrzędną wartością. Bach skomponował tę kantatę na jedenaste urodziny księcia elektora Saksonii Friedricha Christiana w 1733 roku.
Dzieła mówiąca o przymiotach dobrego władcy i prawego bohatera wpisują się w tegoroczny festiwalowy nurt rozważań nad sprawowaniem rządów i losami państw, porusza temat uwolnienia się od więzów egoizmu i pogoni za przyjemnościami. Przywołuje także czasy świetności kulturalnej osiemnastowiecznej Polski, do której tradycji odwołuje się Wrocławska Orkiestra Barokowa.

 WSTĘP WOLNY